PODWÓJNY WNIOSEK
Płynie stąd podwójny wniosek. Pierwszy dotyczy prymatu historii społecznej wobec historii intelektualnej marksizmu. To w strukturze historii społecznej poszukiwać należy bodźców do powstania i ukonstytuowania się marksizmu jako teorii, a nie odwrotnie. Wniosek drugi wskazuje na ważną okoliczność, że sami twórcy marksizmu świadomi byli tego faktu i właściwie identyfikowali siły napędowe swej myśli, nie ulegając w tym względzie tradycyjnym iluzjom teoretyków społecznych i ideologów. Okoliczność ta odwzorowuje się w treści teorii marksistowskiej w postaci właśnie tezy o zależności świadomości od bytu społecznego. Marksizm jest więc nie tylko świadomy społecznych uwikłań myślenia, ale nadto samoświadomy w tym względzie, jako że odkrywane przez siebie zasady stosuje również do samego siebie.
Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej: